از زمانی که کرونا، انسان‌ها را مجبور به فاصله‌گذاری کرد، کم کم آموزش‌های حضوری به آموزش‌های مجازی تبدیل شد. از همان زمان سؤالات متفاوتی در خصوص آموزش‌های مجازی یا غیرحضوری مطرح شد؛ سؤالاتی از قبیلِ اینکه آیا این مدل از آموزش کیفیت مطلوب و مدنظر را دارد؟ آیا از طریق این آموزش‌ها می‌توان دانش کافی را کسب کرد؟ چطور ممکن است با پرداخت هزینه کمتر به آموزشی با کیفیت‌تر دست پیدا کرد؟

آموزش حضوری:
جلسات آموزشی حضوری به تعامل افراد داخل کلاس متکی است. در حقیقت، تقریباً تمام جلسات و کارگاه‌های سنتی متکی به جلسات حضوری هستند. این جلسات مزایا و معایب خاص خودش را دارد.
از مزایای آموزش حضوری می‌توان به برقراری تعامل بین استاد و شرکت کننده اشاره کرد. در این کلاس‌ها استاد می‌تواند به راحتی و در هر زمان با افراد گفت و گو کند و بدون هیچ محدودیتی به بحث و تدریس بپردازد. یکی دیگر از مزایای این نوع از دوره‌ها این است که، برخی از افراد می‌توانند در کلاس‌های حضوری راحت‌تر و بهتر مطالب ارائه شده را بیاموزید. لازم به ذکر است که در کلاس‌های حضوری کار گروهی و تیم ورک هم راحت‌تر است و افراد شرکت کننده می‌‎توانند بدون دردسر باهم ارتباط برقرار کنند.
البته این نوع از کلاس‌ها در کنار مزایا، معایب خاص خودش را هم دارد. برای مثال می‌توان به محدود بودن مدت زمان یادگیری در کلاس‌های حضوری اشاره کرد. شما نمی‌توانید در کلاس‌های حضوری ارائه محتوا را متوقف کنید و مبحثی که متوجه نشده‌اید را چندبار گوش کنید! از دیگر معایب این دسته از کلاس‌ها این است که شما حق غیبت ندارید! در صورتی که غیبت کنید، از کلاس عقب خواهید افتاد و عقب ماندن از کلاس یعنی از بین رفتن سرمایه مالی و زمانی شما!

آموزش مجازی:
تحصیل از راه دور در حال تبدیل شدن به یک رویه عادی و روتین است. امروزه بخشی از آموزش‌های دانش آموزان، دانشجویان و دانش پژوهان از طریق پلتفرم‌های آموزشی اینترنتی ارائه می‌شود. ممکن است این جلسات (مجازی) از طریق پلتفرم‌هایی مانند Skype، Click Meeting، Zoom و غیره برگزار شود. ما در دورانی زندگی می‌کنیم که جهت یادگیری و آموزش نیازی به کلاس‌های پرجمعیت حضوری نداریم. هرچند که این اتفاق به امر فراگیر تبدیل نشده است، اما می‌توان احتمال داد که تا چند سال آینده حتی بخشی از آموزش‌های مدارس و دانشگاه‌ها مجازی و غیرحضوری شود. زندگی مردم دائما در حال الکترونیکی شدن است. به این معنی که مردم بیش از پیش جهت رفع امورات روتین خود از اینترنت استفاده می‌کنند. مردم فعالیت‌های خود مانند خواندن خبر، دیدن برنامه‌های تلویزیونی، صحبت با دوستان، رزرو هتل، خرید و بسیاری از موارد دیگر را به صورت آنلاین و در فضای وب انجام می‌دهند. پس با توجه به تمامی موارد ذکر شده، چرا باید آموزش سنتی یا آموزش حضوری باقی بماند؟! با مقایسه نتایج آموزش حضوری و غیرحضوری، بسیاری از دانشگاه‌های برتر جهانی، دوره‌های غیرحضوری را پیشنهاد می‌دهند. همچنین این امکان را فراهم کرده‌اند تا افراد بتوانند برای بسیاری از دوره‌های آنلاین، همانند دوره‌های حضوری، گواهینامه معتبر دریافت کنند.
اما با این وجود، این دوره‌ها خالی از عیب هم نیستند.
در این نوع از دوره‌ها، نمی‌توانید کار گروهی را همانند دوره‌های آموزش حضوری انجام دهید. در این نوع از دوره‌ها بر خلاف دوره‌های حضوری ارتباط یک به یک تقریبا از بین می‌رود و افراد فقط با استاد در تماس هستند نه با سایر افراد.
اما حتی با وجود این معایب خیلی از افراد به دلایل زیر، دوره‌های غیرحضوری را نسبت به حضوری ترجیح می‌دهند:
دوره‌های غیرحضوری بهره وری بیشتری دارند.
در دوره‌های غیرحضوری اتلاف وقت وجود ندارد.
با شرکت در دوره‌های غیر حضوری، متحمل هزینه‌های جانبی شرکت در کلاس نمی‌شوید.